نوشته شده توسط : علی رضا

 

دسته بندي سر کابل ها به شرح زير است:
1- سرکابل هاي حرارتي Heat shrink
2- سرکابل هاي سرد Cold Shrink
3- سرکابل هاي فشاري Slip on
4- سرکابل هاي Plug-in
 
سرکابل ها حرارتي   :    ( HEAT SHRINKABLE TERMINATIONS )
      سرکابل هاي حرارتي جهت اتصال کابل هاي فشار قوي و متوسط به تجهيزات برقي استفاده مي شود.
سرکابل ها به دو نوع تقسيم مي شود:
سرکابل فشار ضعيف( تا ولتاژ 1kV)
سرکابل فشار قوي ( تا ولتاژ 63kV)
در اين نوع سر کابل ها از روکش Heat shrink که اساسا از پلي اتيلن کراس لينک تهيه مي شود, استفاده شده و تا ولتاژ 63kV مي توان از اين سرکابل ها استفاده کرد.
 
مزايا:
 به آساني نصب مي شود.
 از يک نوع سر کابل براي چند سايز نزديک به هم مي توان استفاده کرد.
 تاريخ مصرف محدود ندارد .
 از پليمر مقاوم به اشعه UV و آنتي تراک تهيه شده است که در اثر تماس مستقيم با اشعه خورشيد آسيب نديده و مقاومت بسيار خوبي دارد
 
سرکابل هاي سرد :    (   ( Cold Shrink Terminations
در اين سيستم روکش ها از پليمر سيليکون تهيه شده اند و بعد از توليد و کراس لينک شدن, اکسپند شده روي يک فنر پليمر قرار داده مي شوند که در موقع نصب روي کابل قراگرفته و در اثر کشيدن فنر, روکش روي کابل جمع شده و آب بندي مي گردد.
 
مزايا:
 چندين سايز کابل با يک نوع سرکابل پوشيده مي شود.
تاريخ مصرف محدود ندارد.
به سرعت نصب شده و به بهره برداري مي رسد.
احتياج به شعله تورچ و ابزار خاصي جهت نصب ندارد.
 
سرکابل هاي فشاري ولتاژ بالا :
( HIGH VOLTAGE SLIP ON TERMINATIONS   )
     در ولتاژ هاي بسيار بالا هيچگونه عايق حرارتي قدرت عايقي کافي براي کنترل ميدان هاي الکتريکي را ندارد. در تکنولوژي Slip on تمام قسمت ها از لاستيک سيليکون با گريد بالا ساخته شده اند و هسته هاي کنترل کننده ميدانهاي الکتريکي که مخروطي شکل هستند, در داخل اين روکش ها جاسازي شده اند.اين هسته ها از لحاظ شکل فضايي و ضخامت به دقت محاسبه شده اند تا اطمينان حاصل گردد که هر گونه ميدان الکتريکي در ولتاژهاي بالا مي تواند مهار شود.
 استفاده از سيليکون نه تنها به علت قدرت عايقي کافي, بلکه به دليل محافظت مکانيکي و حرارتي بسيار خوب آن است. در اثر تغييرات حرارتي و انبساط و انقباض کابل, چسبندگي سيليکون تغيير ني کند و در همه جهات يکنواخت است.
خاصيت نرمي سيليکون باعث مي شود که اين ماده بهتر از هر ماده سخت ديگري به سطوح ناصاف کابل بچسبد و در نتيجه از ايجاد حباب هوا (Gap) و به وجود آمدن تخليه الکتريکي جلوگيري شود. اين سرکابل ها احتياج به نگه داري خاصي ندارد و در مقابل شرايط محيطي و آلودگي ها مقاوم است.
 سرکابل ها توليد شده به طور صد در صد مورد آزمايش قرار ميگيرند.
 
سرکابل هاي فشاري :SLIP ON TERMINATIONS )  )
       سرکابل براي نصب هوايي ESF
اين نوع سر کابل براي ولتاژهاي 60kV تا 145kV کاربرد دارد. لايه استرس کنترل و پوشش نهايي آن يک پارچه و آماده نصب مي باشد. استفاده از بشقابک هاي سيليکوني آن را براي نصب هوايي مناسب ساخته است.
       
 سرکابل ESS نگهدارنده (خودنگهدار)
اين نوع سر کابل براي ولتاژ 60kV تا 300kV با فواصل خزشي متفاوت ساخته مي شود. استوانه اي ازرزين فايبر گلاس مجهز به بشقابک هاي سيليکوني سبب ايجاد مقاومت مکانيکي بسيار بالاي اين سرکابل کي گردد. سرکابل ESS مي تواند نيروهاي ديناميکي و استاتيکي را بدون اشکال تحمل کند (براي مثال نيروهاي اتصال کوتاه) قدرت عايقي اين سرکابل با پرکننده کامپاند در فضاي داخل استوانه فايبر گلاس تکميل مي شود. اين سر کابل نياز به هيچ گونه نگهدارنده ندارد.
          
 سرکابل ESP با بدنه اي از جنس چيني
اين نوع سرکابل براي ولتاژهاي ۶۰ تا 300kV کاربرد دارد.بخش مربوط به استرس کنترل سرکابل هاي ESP با نوع ESS آن کاملا مشابه است. اين سرکابل با بدنه چيني طبق استاندارد DIN و با تعداد مورد نياز از بشقابک هايي که به طور متناسب قرار مي گيرند, ساخته مي شود.
 سرکابل EST مناسب براي نصب داخلي و هوايي
طراحي سرکابل EST بصورتي است که هم براي مصارف داخلي و هم هوايي و بين ولتاژ 60kV تا 145kV قابل استفاده است. اين سرکابل در واقع يک نوع سرکابل ESF است که بوسيله سه عددInsulator و يک پايه براکت محافظت شده و به طريق خودنگه دار عمل مي کند. نيازي به روغن عايق کننده نداشته و در هر موقعيتي قابل نصب است.
       
 سرکابل ESG براي کليد هاي با عايق گازي
اين نوع سرکابل براي ولتاژ 60kV تا 170kV طراحي شده است و براي اتصال مستقيم انواع کابل هاي پليمري به کليدهاي با عايق گازي GIS به کار مي رود. سرکابل ESG بر طبق استاندارد IEC 60859-1 طراحي و به سه صورت عمودي, افقي و وارونه قابل نصب است.
    
 سرکابل ESU قابل استفاده براي ترانسفورمرها
اين سرکابل براي انواع ترانسفورمرها قابل استفاده بوده و براي ولتاژهاي حداکثر تا 170kV مناسب مي باشد. طرح و ساختار آن کاملا مشابه با سرکابل ESG مي باشد و براي اتصال هر نوع کابل پليمري به ترانسفورمرهاي با عايق روغني و نيز کليد هاي عايق گازي به کار مي رود.
 
سرکابلPLUG-IN TERMINATIONS )    : PLUG-IN  )
      سرکابل  HV-Connex :
اين سرکابل PLUG-IN چهت اتصال کابل هاي پليمري به تجهيزات الکتريکالي مانند کليدهاي گازي و ترانسفورمرها تا ولتاژ 245kV استفاده مي شود.
 
مزاياي اين سرکابل در مقايسه با ساير سرکابل ها عبارتست از:
 طول کوتاهتر در مقايسه با سرکابل هاي طراحي شده مطابق استاندارد IEC 60859
 قابليت نصب به صورت افقي, عمودي و وارونه
 قابل استفاده بصورت خشک و بدون نياز به روغن عايق کننده
 نصب و جدا سازي سريع و آسان
 آماده بودن قطعات و سهولت کاربري
 قابليت قطع سريع اتصال از سيستم در موقع بروز مشکل
 
  سرکابل زانويي :    ( ( LOADBREAK ELBOWS
اين سرکابل ها بيشتر در تابلوهاي برق که اتصال دو کابل در آنها در يک راستا نبوده و به طور عمودي قرار دارند, استفاده مي گردد. در اين مورد, اگر از سرکابل هاي معمولي استفاده شود چون دو کابل در يک راستا قرار ندارند, امکان دارد سرکابلترک برداشته يا بشکند. سرکابل هاي زانويي به طور کامل عايق بوده و جهت اتصال کابل هاي زير زميني به ترانسفورمرها, کليد خانه ها و اتصالات مجهز به بوشينگ هاي قطع بار استفاده مي شوند. از آنجا که کليه اجزاء به صورت يکپارچه در يک قطعه قرار دارند, زانويي بوشينگ اين سرکابل, تمامي پارامتر هاي ضروري جهت اتصالات را شامل مي شود. اين سرکابل براي کابل هاي مختلف در ولتاژهاي متفاوت قابل استفاده بوده و به گونه اي طراحي شده است که گستره وسيعي از سايز هاي کابل را پوشش مي دهد. عايق بندي نهايي, توسط تيوبهاي کلد شرينگ که بدين منظور طراحي شده انجام مي شود. اين تيوبها از ابتداي زانويي تا روي کابل را پوشش مي دهند. زانويي با استفاده از عايق مخصوص از نوع Proxide-Cured EPDM به صورت يک پارچه قالب بندي شده است.


:: موضوعات مرتبط: سر كابل , ,
:: بازدید از این مطلب : 1460
|
امتیاز مطلب : 120
|
تعداد امتیازدهندگان : 32
|
مجموع امتیاز : 32
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 اسفند 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد